.Nederland. Oosterbeek. Weer terug. - Reisverslag uit Oosterbeek, Nederland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu .Nederland. Oosterbeek. Weer terug. - Reisverslag uit Oosterbeek, Nederland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

.Nederland. Oosterbeek. Weer terug.

Door: ChrisH

Blijf op de hoogte en volg Chris

21 Juli 2013 | Nederland, Oosterbeek

Wezel, die hele grote camping. Gisteravond was er nog een disco en de 2 grote restaurants draaiden tot vrij laat. Toch was er redelijk vroeg stilte op de camping en vanmorgen niet extra vroeg. Al zijn er gezinnen met kleine kinderen in de buurt. Het Duitse stel naast mij stapt gelijk met mij uit de tent. . Ze komen uit het Ruhrgebied en fietsen via Wessel naar Munster en dan via de Eems naar het Noorden. na de gebruikelijke rituelen. Stap ik tegen 9 op de fiets en moet mijn nummer nog inleveren en mijn waterflessen vullen. Over de dijk fietsend zie ik bij Bislich de kerkdeur open staan. Ik ga naar binnen. Hij is leeg. Hier zit ik 20 minuten stil te zijn en mijn gebed te doen. Ik brand een kaarsje. Wil ik weg gaan word ik meegetroond door een mevrouw, of ik de stork met de jongen al gezien heb. Ze wijst, o ja dat is een ooievaar. Ze is fotografe en maakt hier regelmatig foto’s daarvan zittend in de kerktuin. Maar goed ik kan niet blijven zitten, al blijft ze kwebbelen. Aan de overkant van de Rijn zie ik de dubbele toren van Exanten, Dan Rees, een mooi stadje waar ik op de Rijnpromenade koffie drink. Bij de oude muur vraagt een jonge man van een jaar of 15/16 of ik een foto van hun wil maken bij hun vol bepakte fietsen. Het zijn 4 jongens die vanuit Keulen in 6 dagen naar Ameland fietsen. Dit is hun 2e dag. Na even oriënteren heb ik de route weer te pakken en wil flink aanzetten, zie ik die jongens staan, bezig met het oppompen van een band. Een jonge had een platze, zoals dat hier heet. Ik vraag of ik helpen kan. Maar ze hebben de band al geplakt en hebben geen hulp nodig. Ik voel toch nog even aan de band of hij hard genoeg is. Jawel hoor. De weg naar Emmerich Am Rhijn gaat door het binnenland omdat door de vele oude Rijn armen een grillig landschap is waar dijkwegen telkens doodlopen. In Emmerich aan de Rijnpromenade neem ik, op een terrasje, iets waar ik al lang zin aan heb, maar nog niet aan toegekomen ben. Een ijssorbet met aardbeien en slagroom! Ik vertel niet hoe hij smaakte daar mogen jullie naar raden. Veel mensen kijken me na, een enkele vraagt waarheen of vanwaar. Dan doe ik mijn verhaal. Gelukkig vragen ze dat niet allemaal, anders deed ik er nog 7 weken over om thuis te komen. Van de promenade is het nog een km fietsen tot de opgang van de brug. En daar is mijn cirkel rond. Hier ben ik 7 weken geleden de brug over gegaan om op de Limmesroute te komen. Nog 4 km verder kom ik Nederland binnen. En dat doet goed. Ons mopperende Nederlandje, daar is het goed toeven. Ik stap even af op de grens. Vraagt een Nederlander weer die vraag waarvandaan Budapest enz. Zijn mond valt open en wil meer horen. En met mijn ene voet in Duitsland en mijn andere voet in Nederland vertel ik. Dan door maar bij de pont naar Millingen staat een ijscokar en ja hoor een ijsje gaat er wel in. Vraagt een wielrenster weer die vraag. Zij kijkt mij ongelofelijk aan. En wil meer horen. En waarvandaan. Dronten. Daar woont mijn zus. Ze willen naar de pond of ik ook mee ga. Nee ik ga door. Dus geen naam realiseer ik mij later. Ik via de pond van Huissen en zet dan door via de knooppunten naar het fietsveer van de Westerbouwing. Waar het veer net aan de andere kant is. Ik zie de tijden op het bord en schrik. Hij sluit om 18 uur en het is nu 18.15 uur. Maar hij steekt daar weer van wal. Er is nog een fietser bij gekomen. En ja hij komt ons halen anders was het weer 4 km terug fietsen. De wielrenner is ook verbaasd over mijn tocht. Nu ben ik ook zo op camping De Rijnoever in Oosterbeek. Hij is eigenlijk vol. Maar voor een fietser is er altijd wel plaats. Hij herkent mij. En is enthousiast en wil mijn verhaal horen. Eerst tent op zetten en opknappen. Ik ben aan het optrommelen staan ineens Inge en Andor en Saar achter mij ik schrik even en word even emotioneel. Ze hebben pasta meegenomen en of ik nog moet eten. Ja. Ik moet nog eten, heerlijk. De beheerder maakt het warm in de magnetron. Deze camping ervaar ik gastvrij en vriendelijk. Leuk zo een ontvangst.. Ik werk mijn verhaal bij en kruip in mijn slaapzak. Nog een nacht. Morgen thuis tegen een uur of 8 in de avond. Vandaag heb ik 91 km gefietst.


Ik fiets mijn schaduw achterna.
Op zondag morgen.
Zit even stil in een kerkbank.
Mijn gedachten gaan in stil gebed.
Ik ga weer voort.
Mijn schaduw achterna.
Het kaarsje brand.
Mijn schaduw achterna.

  • 22 Juli 2013 - 09:19

    Adrie:

    Goedemorgen Chris,
    hier zit ik weer, met mijn boterham, mijn kop thee en jouw verslag...
    En weer word ik ontroerd, door je verhalen zijn we zo dicht bij je...
    Een paar dagen geleden schreef je over de natuur, de combines die het graan dorsten, een valkje in de lucht, de konijntjes in de berm, ik zag het landschap waar je toen fietste als het ware voor me...
    Nu neem je ons nog verder mee in je gevoelens, en sluit je af met een prachtig gedicht.
    Het dwingt bij mij diep respect af!
    Ik wens je een veilige thuisreis, geniet van de laatste kilometers en de natuur in onze prachtige polder.
    Bedankt voor je prachtige verhalen, Chris.
    Ultreia en Bon Camino!
    Adrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 107403

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: