Tweede dag van het rondje polder 12 oktober. - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Tweede dag van het rondje polder 12 oktober. - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Tweede dag van het rondje polder 12 oktober.

Door: Chris.

Blijf op de hoogte en volg Chris

12 Oktober 2013 | Nederland, Dronten

Adrie zal vanmorgen om 7 uur beginnen bij Batavia haven. En wordt gebracht door zijn vrouw Trees. Wij, Gerrit en ik starten op de van den Hamlaan om 8 uur. En vertrekken weer via de Ansjovisweg Naar Biddinghuizen, maar nu gaan we via de Gooiseweg naar een fietspad dat ons in het Harderwold brengt. Het is droog weer en wat mistig. Dat geeft ook weer een heel aparte sfeer aan de landerijen. Ik bel Adrie, of het goed met hem gaat, hij is net voor het kunstwerk van Jan Wolkers. Door het bos komen wij langs de vakantie parken en de golfbaan van Zeewolde. Langs de Harderbroek komen wij bij de Biezenburgt waar we besluiten om een kop koffie te drinken. Adrie mocht hier gisteren nog binnen koffie drinken nu is het gesloten. De bankjes zijn nat dus we blijven staan. We willen weer vertrekken, als Gerrit naar mijn band wijst. En ja hoor een platte. Wiel eruit, band eraf. Lek zoeken. En plakken. Gerard zoekt de buiten band af of hij wat scherps kan vinden. Maar nee, dus band er weer in. Even afstellen wand hij schuurt wat en dan weer op de pendalen De Knardijk op. Tussen de schapen door en de schappenpoep. Daar licht er teveel van om te ontwijken. Mijn fiets en tassen komen eronder te zitten. Er gloort een strook blauwe lucht aan de horizon. Een belofte? De knardijk is altijd mooi om te rijden. De slapende dijk tussen Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. Ik bel Anneke dat het wat later dan een uur wordt dat wij in Ketelhaven zijn. De keersluizen over en onder de A 6 door. De Torenvalkweg weer op en Lelystad in over fietspaden langs het kanaal. Onder de brug van de Runderweg eten we ons broodje tegen 12 uur. Via het bos en industrieterrein draaien we de Edelhert weg op. Adrie belt waar we zijn, hij is bij de loswal bij de Elandweg. Ik zeg dat Anneke en Ina in Lands End zitten koffie te drinken. Wij slaan de richting naar Swifterbant in. Door het dorp naar de Tarpanweg en richting dijk. De zon begint er door te breken, ja zeker. We hebben licht wind tegen. Op de dijk valt het mee. Mijn schouders beginnen te zeuren, zo nu en dan even schudden met de armen, dan gaat het wel weer. In de verte Ketelhaven als Anneke belt waar we zijn. Ze zitten lekker aan de koffie. Om 2 uur zijn we in Lands End. En Adrie zit er ook, achter een glas bier. Wij drinken een kop koffie, bier kan mij in de benen zakken bij het fietsen. Als ik thuis ben een biertje. We wensen Adrie een goede trippel en draaien de Vossemeer dijk op. Inna en Anneke fietsen nu met ons mee, dat is even een afwisseling. Bij een stel auto’s staan vogelaars met verrekijkers naar 3 zeearenden te kijken die verderop in een boomtop zitten. Met hele grote toeters op hun fototoestel maken ze er foto’s van. Martien Cornelissen komt ons met zijn hond tegemoet, hij haalt Adrie op van Roggebotsluis en loopt hem al vast tegemoet. Wij rijden naar het Overijsselpad dat langs de Hanzelijn naar Dronten loopt, via de Stobbeweg waar Ina een hele grote groep Vliegen zwammen weet te staan. Mooi gezicht, die rood met witte stippen. Ina neemt afscheid en rijd naar de Reveweg, wij rijden naar Dronten. Ik moet even wat eten omdat ik een soort hongerklop krijg, daarna gaat het weer. Na 105 km voor mij en 50 km voor Anneke en Ina draaien Anneke en ik tegen 5 uur het erf op. Tassen eraf en fiets schoon spuiten anders drogen die schapenkeutels er aan. En ook mijn tassen schoonmaken voordat ik ze in huis neerleg. Morgen dag 3, tot dan.

  • 13 Oktober 2013 - 08:00

    Adrie Van ´t Westende:

    Gisteren (zaterdag) de 2e dag van mijn rondje Flevoland. Trees brengt mijn naar "de Rede van Batavia haven" (mooie naam en een heel mooie zaak!) waar ik om precies kwart over zeven de schoenen dicht rijg en mijn eerste stappen zet. Het is nog donker en de Batavia en de werf liggen er vredig bij. Een vrachtwagen steekt achteruit naar "la Place" om te bevoorraden. Dat heb je al keurig geregeld, Arjen! (onze Arjen is hotemetoot logistiek V&D, en la Place valt onder V&D zoals jullie misschien weten) Even later kom ik langs de Houtribhaven en wat later langs Marina. Hier ligt het "extra" in deze wereld, maar ik zie ook een huis aan het water, met een grote boot ervoor en een camper erachter, en toch een bord "te koop" aan de gevel. Op een rijtje van 10 staan er 4 te koop..... Op zicht staan ze droog maar bij de bank wellicht onder water....? Maar gauw naar andere gedachten, ik ben blij en heel tevreden met wat wij hebben. Het gras van de buren......
    Al gauw loop ik onder langs de dijk richting de centrale. Vlakbij het kunstwerk van Jan Wolkers belt Chris, ja Chris, het gaat goed met mij. Ik loop echt te genieten van de rust het kabbelende water, en het steeds ruimer wordende uitzicht. Een paar kilometer voorbij de centrale is een trap op de dijk, ik leg mijn zitmatje erop en neem een eet- en koffiepauze. Dan vervolg ik mijn weg, molen 1 komt voorbij, en ik weet van eerdere tochten dat er 28 staan... , niet aan denken, ik wil dit zelf. De Ketelbrug wordt langzaam zichtbaar, de laatste kilometer voor de brug heb ik wind tegen en wordt het koud. Ik rits mijn jack dicht en zet mijn wollen muts op, de meeste energie gaat via het hoofd verloren!
    Langs de Ketelmeerdijk wordt het weer wat beter, de zon doet pogingen erdoor te komen en net voorbij de Tarpanweg neem ik mijn 2e pauze, heerlijk in de zon! Als ik weer onderweg ben belt Chris dat hij wat later is, Anneke en Ina zijn al bij Lands End en zitten aan de koffie. Als ik in de bocht tegenover Lands End loop zie een paar mensen op het terras zitten, dat konden Anneke en Ina wel eens zijn. Het blijkt inderdaad zo te zijn. Ik bestel een biertje, ik heb dorst en de mineralenbalans moet natuurlijk wel op orde blijven. Bij het vertrek maakt Chris nog een paar foto's en via de prachtige Vossemeerdijk loop ik naar Roggebotsluis. Halverwege komt mijn vriend Martien me met Tyson tegemoet en samen lopen we naar de parkeerplaats bij het AZC. Het was een prachtige dag, ik ben helemaal niet moe en dan is het natuurlijk extra genieten! Morgen (vandaag) Roggebot, Elburg en via Bremerberg, Biddinghuizen naar de v.d. Hamlaan. En dan is mijn Rondje Flevoland, wat ik al zo lang van plan was compleet.
    Fijne dag allemaal!
    Adrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 107457

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: