Eerste dag van het rondje polder,11 oktober - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Eerste dag van het rondje polder,11 oktober - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Eerste dag van het rondje polder,11 oktober

Door: Chris.

Blijf op de hoogte en volg Chris

11 Oktober 2013 | Nederland, Dronten

Vandaag zijn wij, Gerrit Hoff en ik om 7.30 uur vertrokken via Biddinghuizen naar het Hardderwold. Waar het begint te miezeren. Na de camping Flevostrand. Slaan we links af de dijk op en gaan richting Elburg. Het miezeren, gaat over in regen en we doen onze regenkleding aan. Ik bel Adrie hoe ver hij is, en het blijkt dat hij zicht heeft op de zelfde bocht als wij maar dan aan de andere kant. Dus hij loopt ons daarginds tegemoet. Na een minuut of 5 ontmoeten wij elkaar, Adrie onder de paraplu, redelijk droog te zijn. We maken een praatje en wensen elkaar een goede tocht. We fietsen door en de regen gaat ook door. Gestaag maar zeker. Het is bijna windstil dus die hebben we mee. Het fietst lekker. We kwebbelen wat over onze fietstochten, Gerrit heeft een tocht naar de Noord Kaap gemaakt. En met de postboot, (De Huttiegrutten) van de Noord Kaap naar Bergen. Verder heeft hij jaren naar zijn werk in Lelystad gefietst, dag in dag uit. Het is gezellig ondanks dat het wat nat is. Tegen half 11 drinken we koffie onder de brug bij Elburg, daar is het ten minste droog. Langs de Drontermeerdijk naar Roggebot. De Vossemeerdijk. De regen geeft over het water een wat gedempte sfeer. Vogels liggen als spots op het wat rimpelige water. Langs de Ketelmeerdijk zien we een viermaster de ketel uitkomen. De lucht breekt wat boven het ketelmeer. Het wordt even droog en we krijgen hoop. Maar later vervliegt die hoop weer met de Noordenwind die van op zij komt. Ketelhaven en buitendijks rijden we verder. Voor de Ketelbrug staat een snakkraam ijs aan te prijzen, en ze verkopen ook hamburgers zo te zien. Vol verwachting zien ze ons tegemoet, als we langs rijden groeten ze ons met spijt. Die gaan door. IJs is te koud en de rest hebben we bij ons al zijn dat dan broodjes zonder hamburger. 12 uur onder de ketelbrug is het droog en daar eten we onze broodjes. Met de wind in de rug zijn we vrij snel bij de Maxima Centrale en even later het stenen kunstwerk van Jan Wolkers waarop staat

“ Wie schild de steen.
Wie snijd het water.
Over de golven heen.
Loop ik naar later”

Deze tekst spreekt mij erg aan, maar ik kan niet goed zeggen waarom. Dan Lelystad en de Bataviawerf. Waar we een kop koffie doen. En even warm worden. Toch leuk als je zo een adresje hebt om bij deze regen even op verhaal te komen. Gerrit krijgt het koud. Ik blijf vrij droog. Over de Knardijk naar het Informatie centrum van Staatsbosbeheer. Dat vandaag toevallig geopend wordt. Door niemand minder dan Mevrouw Joritsma, burgemeester van Almere. Op de oprit ontmoet ik nog een haastige fotograaf van de Flevopost die na dit nog naar een eerste paal moet, zoals hij zegt. Daar treffen we Adrie en Martien bij de werkschuur, ze mogen hun koffie niet bij de genodigden opdrinken. We drinken nog een kop koffie en rijden via Lelystad naar Dronten. Om half 5 ben ik thuis en Gerrit ook ongeveer. We hebben 118 km gereden. Moe maar voldaan does ik mij en neem een borrel. Ik bel Adrie, zij zijn om half 5 aangekomen in de Rede bij Batavia haven. En zitten net achter een biertje. Adrie heeft 41 km gelopen later viel Martien hem bij.
Morgen verder.

  • 12 Oktober 2013 - 06:23

    Adrie Van ´t Westende:

    Goeiemorrege Chris,
    Ik heb heerlijk gelopen gisteren! Ik heb zelfs de eerste 5 km. droog gelopen! Om 7 uur vertrokken uit Biddinghuizen en om 8 uur boven op de dijk bij Bremerberg. Daar de regenkleding aan, voor de regenbroek vind ik het te vroeg, het motregent wat. Later kom ik tot de ontdekking dat je ook van motregen behoorlijk nat wordt, mijn broek raakt helemaal doorweekt. Mooi dat ik jullie tegenkwam net voor camping Flevostrand, Bijzonderder dat je weet dat je voor hetzelfde doel onderweg bent, "een dak voor Jean" Bij Harderhaven drink ik koffie onder een afdakje en ga weer verder richting de Biezenburcht. Daar lijkt licht te branden, en jawel, hier blijkt sinds dec. 2012 een infocentrum te zijn, compleet met cafetaria uitrusting. Ik krijg van 3 heren die aan het vergaderen zijn een kop koffie aangeboden, doe mijn verhaal en ga weer verder. Het is heerlijk wandelweer, perfecte temperatuur, windstil en ik loop heerlijk onder mijn afdakje, mijn parapluutje! Bij de Hoge Vaart zijn 2 mannen een windmolen aan het repareren, ze zitten boven op de gondel. Ik roep ze en zwaai en mijn groet word beantwoord. Dan verder over de Knardijk waar ik zo'n bijzondere herinnering aan heb. Later hierover meer. Bij de kruising bij de Vogelweg sluit Martien bij me aan en gezellig keuvelend vervolgen we onze weg naar het Infocentrum SBB Oostvaardersplassen, we kunnen er niet naar binnen'. Bobo's hebben er een meeting met Annemarie Jorritsma. De parkeerplaats staat vol met boven-modale middenklassers. Even denk ik: als al deze mensen eens even een tientje zouden doneren..... We ontmoeten jullie (Chris en Gerard voor de tweede keer, Gerard heeft het koud en is nat. Dan lopen we de laatste 9 kilometer naar Batavia Haven. We lopen binnen bij "de Rede" en bestellen een lekker biertje! Dat heb ik wel verdiend vind ik ! Morgen de tweede etappe, ik heb er zin in!
    Groetjes, Adrie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 107459

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: