Benninghausen. Het landschap veranderde langzaam. - Reisverslag uit Benninghausen, Duitsland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Benninghausen. Het landschap veranderde langzaam. - Reisverslag uit Benninghausen, Duitsland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Benninghausen. Het landschap veranderde langzaam.

Door: ChrisH

Blijf op de hoogte en volg Chris

18 Juli 2013 | Duitsland, Benninghausen

De badmeester komt pas om 10 uur. Dat hoorde ik van een assistente van hem die er wel eerder is. Zodat ik de nodige dingen kan doen. De douche is koud dus ik heb mij goed gewassen bij de koude does. En even de fietsbroek van gisteren goed uitgespoeld en ook mijn handdoek. Er hangt elke dag wel wat aan mijn fiets te wapperen. Ik heb alles al ingepakt maar de tent ligt nog te drogen in de zon. Om 9.20 rij ik weg nog even het dorp in. Hier staat een 400 jaar oud vakwerkhuis. Den alten Spieker. Die fotografeer ik. Dan door het dal van de Altenau door de stille dorpjes en lichte glooiingen zo nu en dan. Telkens zie ik een klim voor mij opdoemen en ja hoor buigt de route vlak daarvoor af. De route schampt Paderborn maar ik ga toch even naar de markt met de kathedraal. Het is redelijk druk tegen 12 uur. Hiervoor heb een schaft gemaakt met ijskoffie die ik bij de Netto gehaald heb. Met lekkere kleine koekjes. Paderborn is genoemd naar het kortste riviertje van Duitsland. De Pader komt voort uit een 200 tal bronnen in de stad waar tussen de 3 en 9 duizend liter water uitkomt. Het is direct al een flinke beek met glas helder water. Na 4 km mond hij uit in de Lippe. Ik dool even door het centrum van de stad. Zoals eigenlijk altijd doe bij een stad met iets bijzonders of een wat grotere stad. De kathedraal bekijken. Ik verlaat de stad samen met het riviertje en kom zo in het Lippe dal. Na Paderborn wijken de heuvels ze worden steeds lager. En het is steeds vlakker de uitzichten van de afgelopen weken verdwijnen. Behalve op de kleine vlakte van Hongarije waren er altijd wel die heuvels. Nu fiets ik door een kolliezen landschap met hagen en bomen rijen. Ook mooi. Ik kom dichter bij Nederland. Nog 5 dagen, ik zit nu op 3400 km, de 4000 haal ik niet loop ik in mij zelf te mopperen. Even inkopen doen bij een Aldi" al is dat minder gemakkelijk dan bij een andere super. Vaak grotere verpakkingen en dat past mij niet. Verder is het rustig op de route. Na Paddeborn volg ik de Romerroute. En die blijf ik tot de grens volgen. Die Romeinen probeerden regelmatig boven de Limmes te komen en deze route gaat langs deze vooruitgeschoven legerkampen. Even wordt het stil in mij en schiet er een brok in mijn keel. Met het terugkijken. En over 5 dagen ben ik thuis. Bij Anneke die ik heel dankbaar ben dat ik dit kan doen en ook de hart onder de riem die ze mij telkens gaf als het wat moeilijker ging. Ik krijg telkens een pluim van wat een prestatie. Maar dat was echt niet gelukt zonder Anneke. Zij draait het thuis door en heeft ook nog eens haar werk. Dit moest ik even kwijt. Ik kies de route door Lippestad met zijn witte kerk. Ik wil wat eten voor ik op de camping kom. Van een terras wordt geroepen. Postbode. Dat wordt wel vaker geroepen vooral door kinderen. De postbodes hier hebben gele tassen en ik ook. Aine bier? Ach, ja waarom niet de camping is nog 7 km. Dus een biertje op een terras. De man maakt zelf ook tochten op zijn 60 ste mee begonnen. En zo memoreren we over het fietsen en over van alles en nog wat tijdens 2 biertjes gedoneerd door Manfred. Hij werkte bij een vestiging van Frico in Lippestad., dus een Nederlands bedrijf. Weer een leuke ontmoeting. Dan langs meertjes waar het nog best druk is naar Benninghausen waar een camping is. Althans staat in mijn route. Nee, geen camping zegt een man. Maar wel een schuilhut bij het voetbalveld waar je best mag slapen. Hij brengt mij wel even. Op weg zint het mij niets. En vraag ik aan iemand anders. Die zegt, ja over de brug en direct rechts. Het spijt mij voor die eerste man maar hij heeft ook weer wat geleerd. De beheerster heeft nog gebakken aardappels met braadworst voor mij. Kan ik verzadigd mijn slaapzak in. Naast mij liggen 2 vrouwen in hun eigen tent. (Men moest eens denken) die op weg zijn naar Praag. Ik heb ze maar even gesproken, als ik terug Kom van mij maal liggen zij al snurken. Ja echt te snurken.

  • 18 Juli 2013 - 23:38

    Inge:

    Hi pa, het is inderdaad bijzonder en er goed van je dat je dit kan doen, samen met mama. het gaat goed hoor aan de v.d Hamlaan. zondag nog sla uit eigen tuin gegeten. wij kijken er naar uit je weer te zien volgende week. inge

  • 19 Juli 2013 - 08:19

    Adrie:

    Goeiemorgen Chris,
    Het is elke ochtend "bijzonder" wakker worden, met mijn boterham, een kop thee en jouw verslag....
    Vanochtend ontroer jij me, en ook jouw thuisfront raakt me.
    "De dingen die werkelijk waardevol zijn bezit je niet, die heb je lief...!"
    Fijne dag Chris, en nog veel mooie momenten gewenst!
    Adrie

  • 19 Juli 2013 - 09:44

    Hans:

    Nog een klein stukkie ,en je bent weer thuis Chris.Dan kom je hier ook weer in de hitte.Ga je ook steeds harder of steeds meer km fietsen hoe dichter je bij huis komt ??

  • 19 Juli 2013 - 19:27

    Betty Schouwenaar:

    Beste Chris,
    Elke dag kijken wij met interesse naar jouw stukjes. De een nog mooier dan de andere. Je ontmoet heel veel leuke mensen zien we. Ook gaat het goed met je gezondheid, geen (kleine) klachten meer, zoals je zelf schrijft, je krijgt steeds meer conditie.
    Wat een ontroerend stukje over Anneke, ze verdient het ook heel erg. We waren gisteren op de fiets naar jouw huis gegaan, er was niemand maar we hebben even de val van Laurens vorig jaar 19 juli herdacht(!) tijdens het zomerfeest van het Maatjesproject.
    Maar wat gaat het goed met jou, achteraf zijn de weken omgevlogen en sta je zo weer voor de deur aan de v.d.Hamlaan.
    Chris, het ga je goed de laatste week en vermaak ons allen maar weer met al jouw mooie verslagen.
    We hopen ook dat er goed gedoneerd mag worden voor het huisje voor Jean, komt vast goed.
    Laurens/Betty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 107452

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: