Lipot - Reisverslag uit Lipót, Hongarije van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Lipot - Reisverslag uit Lipót, Hongarije van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Lipot

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

27 Juni 2013 | Hongarije, Lipót

Vanmorgen heb ik Bratislava bekeken. Wat een leuke, gezellige en compacte historische binnenstad. Maar voor ik er was moest ik weer van intercamp Zlaté Piesky 8 km fietsen door de auto jungle van Bratislava, waar ik mij van tijd tot tijd een opgejaagde fietsende zandhaas voelde. Geen fietspaden, de voetpaden niet te fietsen. De randen van de rijweg bijna onmogelijk om te fietsen. Toch kom ik in het centrum, die is autovrij, wat mij wel bevalt, rondwandelend en fietsend door de gezellige straatjes. Het is druk met toeristen van alle nationaliteiten. De diversiteit in kunst en de oude patriciërswoningen trokken ook speciaal mijn aandacht. Deze bepakte fiets met daarop een soort kerstman trekt de aandacht van veel mede toeristen, maar die zijn veelal met de bus gekomen. Er worden veel foto's van mij en mijn uitrusting gemaakt. Toch zijn er ook andere dingen te zien. Het kasteel van Bratislava ligt op een uiloper van de Karpaten. Ik heb deze aan de buitenkant bekeken. Al lopend langs winkels en restaurants de fiets de helling op sleurend. De oorsprong stamt uit begin tiende eeuw. Uit kijkend over de Donau zie ik beneden de brug die de rivier overspant. In een soort vliegende schotel op de tui is een restaurant gevestigd. Op weg daar naar het kasteel koop ik een pin van Bratislava. En zoals mijn gidsje vermeld is het de moeite van de klim meer dan waard. En weer terug naar beneden een kop koffie bij een restaurant tijdens de afdaling. In de gotische kathedraal van Bratislava werd Maximiliaan gekroond tot keizer en enkele Hongaarse koningen werden hier ook gekroond. Verder heb ik het fietsen in Bratislava dus als gevaarlijk ervaren. Net buiten Bratislava ben ik naar Hongarije gefietst over een tweebaansweg met vangrail waar heel veel soorten mooie planten in de berm staan te genieten van de zon. En ik van het fantastische gladde wegdek waar ik voor de wind soms een snelheid van 32 km per uur kan halen. Ik weet niet of dit als route bedoeld is want links naast mij op de dijk fietsen veel meer mensen, en daar zijn van tijd tot tijd restaurantjes, waar ik niet kan komen door een kanaaltje tussen ligt. Maar deze weg met vangrail is autovrij en twee banen. In Hongarije kom ik in een, op ons polderland lijkende vlakte. Dus vlak met landerijen vol graan en andere landbouw producten. De kleine Poesta. Verder een rustige fietstocht. Zo rond 9 uur ben ik op een camping. Mijn buurman, een Hongaar. Vertelde dat het eten zeer goed is in het restaurantje. Dus daarop af. Nou dat viel een beetje tegen, gewoon cafetaria eten. Ze hadden niet eens Goulash, waar ik op hoopte. Verbaasd was ik om te merken dat er hier niet betaald werd met euro's maar leiras. Dus niet goed mijn huiswerk gedaan. Zo heb ik weer wat geleerd. Er zijn hier veel steekbeestjes, komt van het vele water wordt gezegd. Fijn is dat niet. Ik zit dan ook in de tent met de ritsen goed dicht.
Na een fietsdag van 81 km (na 12 uur p.m.) en een volle maag ben ik wel aan mijn slaapzak toe. Tot morgen allemaal

  • 28 Juni 2013 - 00:45

    Adrie Van "t Westende:

    Dag Chris,

    Wat heb jij een kennis van de geschiedenis zeg! Ik ben jaloers op je, want ik had daarvoor een 3 op mijn eindlijst. En ja, die pracht en praal in de kerken, ik heb het ook ervaren. Het mocht wat kosten vroeger. Heb me vooral in de St. Pieter en de St. Jan van Lateranen in Rome verbaasd.
    dat had toch allemaal wel een beetje minder gekund?
    Nog steeds geen last van je zitvlak?
    Wij gaan over 2 weken wat fietsen in het zuiden, maar ik zie er nu al tegen op, ik loop liever, daar krijg ik tenminste geen zere kont van.
    Ben al een paar weken niet naar FMK geweest, loopt ook al naar de vakantie toe, en ben op het moment niet echt gemotiveerd.
    Chris, ik wens je nog veel veilige kilometers, mooie ontmoetingen en dat vooral de teller voor Jean lekker door mag tikken! Ik neem mijn pelgrimshoedje met veel respect diep voor je af!
    Groet, Adrie


  • 28 Juni 2013 - 14:44

    Wubbe:

    Ha Chris, nu je in Hongarije bent kan je mooi even checken of goulash in Hongarije hetzelfde is als Hongaarse goulash in Nederland.

  • 28 Juni 2013 - 20:39

    Chris:

    Nou Adrie. Ik heb eerder zere voeten dan een zeere kont.. Maar je hebt toch wel eens gehoord van een biefstuk in je broek. Maar een dikke speklap is ook goed hhor en niet zo duur. Fiets ze.

    En Wubbe de goulash zoep smaakt veel beter de rest moet Ik nog uitproberen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 844
Totaal aantal bezoekers 107480

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: