Een pilsje in Plzen. - Reisverslag uit Bezdružice, Tsjechische Republiek van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Een pilsje in Plzen. - Reisverslag uit Bezdružice, Tsjechische Republiek van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Een pilsje in Plzen.

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

08 Juli 2013 | Tsjechische Republiek, Bezdružice

Als ik vanmorgen opsta ben ik gelukkig niet stijf in de spieren. Ik heb me even goed warm gedoest. Het is wel lastig dat ik niet op beide knieën kan liggen. De wonden smeer ik weer in met trekzalf net als vannacht. Ik denk dat dit wel goed zal zijn. Ik heb met die wonden over die sloot bodem en door het slijk gekropen om die portemonnee te vinden. En ineens bedacht ik mij waarom mijn armen en benen zo kriebelen en jeuken. In die sloot stonden behoorlijk wat brandnetels en daar ben ik met zoeken dwars doorheen gekropen. Dat had dus gevolgen. Naast mij staan jonge mensen uit het Ruhrgebied die op weg zijn naar Praag en dan met de trein terug naar huis. Zo ook wat oudere mensen uit Dresden die weer een andere roette volgen naar Praag. Toen ze van mijn tocht hoorde zegt hij "Dat kun je doen als je gepensioneerd bent" zegt zij "Dan zou ik wel wat anders doen” ik drink nog een kop koffie en zij zitten daar te ontbijten, ik heb net mijn muesli op. Hij vraagt hoe het met de klimmen staat. Zeg ik "je krijgt nog wel wat met niet zulke beste wegen en zelfs graffel" en voor mij zal er ook behoorlijk wat te klimmen zijn. Ik doe verder rustig aan en vertrek pas om half 11. Een goede reis en een zwaai en ieder gaat zijn weegs. Na een kilometer of 10 komen een paar bepakte fietsers tegemoet. Even vragen hoe de weg is. Een Amerikaan die woont bij zijn vriendin in Parijs en samen fietsen, van Parijs naar Praag, Wenen, Bratislava, Boedapest, Bulgarije. Ongeveer tussen de 3 en 4 duizend km. We staan daar wat ervaringen uit te wisselen. Dan een veilige en een goede reis wensen, o nee eerst nog een foto maken. En gaat elk zijns weegs. Dan volgt de stad Plzen deze stad is bekend van 2 dingen een hele oude machine fabriek, Skoda en het soort bier waar deze stad zijn naam aan heeft gegeven. Ons pilsje is hier voor het eerst gebrouwen. Ik had mij al voorgenomen hoe vroeg het ook is ik ga hier een Pilsener Urquel drinken, onder dit merk wordt pils in de 19 e eeuw voor het eerst hier gebrouwen, al de anderen zijn na-apers. Ik kom langs de fabriek en je ruikt de geur van mout. In de stad even in de kathedraal met de hoogste toren van Tsjechië. Prachtige herenhuizen dank zij de welvarende handel in de 18 e en 19 e eeuw. In een restaurant dat helemaal in steil is ingericht en de obers op de revers en het borstzakje Pilsener Urquel hebben staan. Het pilsje wordt heel stil en bijna eerbiedig geserveerd ik zou zeggen helemaal in stijl op een bierton. Ik ben duidelijk niet de enige die geniet van zo een blonde halve liter pul. Dan is het weer verder op de route. Ik verfiets me een paar km maar zit dan toch weer goed. Soms blijkt een afslag eerder te komen dan het lijkt, en dan ga je hem een paar kilometer voorbij. De wegen blijven over het algemeen allerbelabberdst. Graffel is vaak wel zo goed. Het gaat flink op en neer. Een paar hele steile die ik maar loop en dat gaat dan bijna net zo snel als die heuvel op fietsen. Er is er een bij met haarspeld bochten een stuk of 6 neer en 5 berg op. Je gaat zulke ritten toch voelen zodat je na 65 km na even zoeken voor een camping staat, blij bent en inschrijft voor een nacht. En nu redelijk op tijd 7 uur PM. Bestel een pizza bij het restaurant. Er is WIFFI ik vul zelf mijn blog in bij een paar blonde pilsjes, natuurlijk Urquel. En doe rustig aan. Ik merk toch wel dat die val van gisteren indruk gemaakt heeft. In het donker komt er nog een piep klein tentje bij met 2 Italianen. Trouwens de camping is in Konstatiovy Lazne.

  • 09 Juli 2013 - 07:00

    Inge:

    Fijn dat het beter gaat. Lekker een pilsje bij de oorsprong gedronken. Veilige tocht vandaag. Geniet ervan. Inge

  • 09 Juli 2013 - 07:03

    Wubbe:

    Chris,


    PROOST......je hebt het verdient.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 107423

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: