Ejpofice - Reisverslag uit Ejpovice, Tsjechische Republiek van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Ejpofice - Reisverslag uit Ejpovice, Tsjechische Republiek van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Ejpofice

Door: ChrisH

Blijf op de hoogte en volg Chris

07 Juli 2013 | Tsjechische Republiek, Ejpovice

Vannacht heeft de egel weer een bezoek in mijn tent gebracht. Ja, een Tsjechische egel in de voortent, maar niet zo lang want ik heb gisteravond het eten goed opgeborgen. En om half vijf een paar eksters die aan de vuilniszak zaten te pluizen, dus die had ik buiten laten liggen. Verder heb ik een goede nacht gehad en was vroeg in de benen en om half 9 klaar om te vertrekken. Als ik naar de receptie fiets komt een Duitse man een praatje maken, hij is heel nieuwsgierig. Op mijn verzoek maakt hij een foto van mij terwijl ik fiets. Ik moet nog even wachten want de receptie gaat om 9 uur open en daar ligt de batterij van mijn fototoestel op te laden. De dame komt om 10 uur onder veel excuses dat ze zich verslapen heeft. Wat moet ik doen, als ik boos word bederft dat mijn dag, dus zeg ik " geeft niet”. Daarna op de fiets en rijden maar...Het is even de weg zoeken om uit de stad te komen. Ineens fiets ik op een autosnelweg, hoe dat kwam weet ik nog steeds niet ik heb de aanwijzingen dacht ik goed gevolgd. Gelukkig is er een berde vluchtstrook. Ik ga door en kijk niet om, ik kan niet terug. Daar zie ik aan de andere kant van de vangrail een pad. Ik klim over de vangrail en mijn fiets met het hele hebben en houden erop trek ik er ook overheen. Alles zit er nog op. Het overwoekerde pad komt uit op een fietspad waarmee ik weer terug op de route kom. Komt een Praagenaar mij achterop en geeft aan dat ik net de andere kant op moet. We maken een praatje. Hij is een rondje aan het fietsen op deze zondagmorgen en wil wel een stuk met mij fietsen om de weg te wijzen. En dat is ook nog gezellig.
Ook ontmoette ik een stel Duitsers na en poos te hebben gekletst met elkaar wilde zij een foto van mij maken om aan hun Nederlandse vrienden te laten zien.
Bohemen is een ontzettend mooi gebied, maar ook hier wijk ik soms af van de route om een karrenspoor of zandpad te volgen om te kunnen genieten van de natuur. In de middag fiets ik op een weg met een nieuwe asfaltlaag. Het gaat bij het opstaande randje goed mis. Over het stuur ga ik over de kop en belandde in een diep sloot plof bovenop mij, mijn fiets. Daar lig ik dan, vast onder de fiets. Op dit moment niemand te zien. Gelukkig geen water in de sloot. Met geweld heb ik de fiets van me af weten te krijgen. In de knieën flinke gleuven en vingers beschadigd, en flink bloeden, maar ook de tassen zijn los geraakt. Fiets naar boven gebracht dan tas voor tas opgezocht en weer aan de fiets gehangen. De inhoud van mijn stuurtasje ligt verspreid door de sloot en dat is even zoeken. De laatste tas aan de fiets en omkijken of ik alles heb....... en daar gaat de fiets weer. 4 meter verder weer op de kop in de sloot. Ik was vergeten hem op slot te zettenen en het glooit hier iets. Weer opnieuw begonnen. Nu is mijn stuurtasje weer helemaal leeg. Alles gevonden, nog even controleren, ik heb alles, ik heb mijn portemonnee niet. Dus zoeken, gras polletje voor gras polletje op mijn beschadigde knieën door de sloot. Over 5 meter heb ik de sloot kaal geplukt, maar geen portemonnee. Nu weet ik het even niet meer. Ik probeer nu bij zinnen te komen rust ik wat uit in de kant van de sloot. Mijn hand gaat als vanzelf door het gras en met mijn middenvinger duw ik mijn portemonnee uit het gras..... Ik weet zeker dat ik hierbij een beetje hulp heb gehad. Ik kijk omhoog en denk "dank u wel" Opgelucht stap ik weer op de fiets en probeer of ik kan fietsen, het gaat goed. Na 2 km kom ik in een dorpje en loop een restaurant binnen en vraag wat doeken, ik krijg een dikke stapel servetten om mezelf wat schoon te maken, ik verzorg mijn wonden en doe er flink wat Betadiene op en verbind de wonden. Ik bestel een portie goulash. Later weer op de fiets merk ik dat er wat meer angst is. Het fietsen is dan niet fijn. De camping waar ik wil ovenachten is er niet meer dus op naar de volgende camping. Rond half 10 tent opgezet en even naar huis gebeld. Er is een kantine waar ik vis met patat bestel. Ook een Duits stel zit er te eten en drinken. Zij fietsen van Dresden naar Praag. Ook een Nederlander zit aan hun tafel, hij rijdt hier met de camper rond. Ik vertrouw hem niet, te veel praatjes. Naast mij staat een tentje met jonge mensen, op de fiets van het Roergebied naar Praag. Er wordt een kampvuur gemaakt door een stel jongens. Ik verzorg mijn wonden en doe trekzalf met verband op, het bijt maar ik wil geen ontsteking. Ik ga om 11 uur de slaapzak in.
De afstand was vandaag 107 km. Bij bewolkt weer en rond de 22 gr C.

  • 08 Juli 2013 - 14:16

    Adrie Van 't Westende:

    Dag Chris,
    Pfff...., wat een pech heb je....
    Maar....Christoffel reist vast met je mee en past op je! Ik weet hoe je je voelt als je valt.
    Ik lag in de Appenijnen zomaar ineens onderuit..., op een bergpaadje, en een behoorlijke afgrond naast me. Mijn bril was toen ook nog krom, maar die heb ik wat recht kunnen zetten.
    En ja, zoeken naar je spullen... je geeft het zelf al aan, eerst even rustig worden en dan systematisch zoeken...., dat gaat het beste. En als het dan nog niet lukt hebben we nog altijd: "Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik m'n portemonne weer vind..." Ook ik ben er van overtuigd dat je dan wat hulp van boven krijgt!
    En zo heb je al heel wat problemen overwonnen, Chris. Je fiets kapot, verkeerde route, doodlopende paadjes, in de sloot gevallen...., nogmaals petje af hoor!
    Blijf genieten van alles om je heen en neem de tijd voor mooie ontmoetingen.
    Als pelgrims onder elkaar zeggen we dan: Ultreia en Bon Camino!
    hartelijke groet en pas goed op jezelf!
    Adrie

  • 08 Juli 2013 - 17:34

    Wubbe:

    Gelukkig, enigszins beschadigd, maar toch uit de sloot gekropen . Je kan beter zelf uit de sloot klimmen i.p.v ouwe koeien uit de sloot halen. Ik hoop dat je met de schrik bent vrij gekomen. Hou de stuur recht de komende tijd, maar niet te krampachtig, kijk goed om je naar al het moois. Geniet van je momenten.

  • 08 Juli 2013 - 19:01

    Inge:

    Lieve pa,
    Saar en ik hebben net je verhaal gelezen, dat is schrikken.
    Hopelijk ben je een beetje van de angst bekomen en valt de spierpijn mee! Saartje zegt net dat ze je gaat halen en naar ons huis gaat brengen; opa moet een beetje melk drinken als hij pijn heeft. ze is nu onderweg naar de auto. ze leeft net als ons met je mee. Heel veel liefs Inge Andor en Saar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 107499

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: