Sered, Slowakije - Reisverslag uit Šintava, Slowaakse Republiek van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Sered, Slowakije - Reisverslag uit Šintava, Slowaakse Republiek van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Sered, Slowakije

Door: Chris.

Blijf op de hoogte en volg Chris

04 Juli 2013 | Slowaakse Republiek, Šintava

Mooi zonnig weer. 34 gr C.
Vanmorgen voor mijn ontbijt wordt ik verwezen naar het bakkertje welke vannacht zo druk is geweest. Na de vraag "frutstuk", krijg ik een zak verse broodjes mee. Eerst maar een pak melk erbij kopen en een bankje opzoeken. Daar de inhoud van de zak bekijken. Nou, nou...het ruikt lekker en vers. ik zie 4 berlinerbollen, 2 maanzaadbroodjes, 2 choco koffiebroodjes en een groot platbrood wat wel gefrituurd lijkt. Ik heb hier niet alleen mijn ontbijt, maar ook mijn lunch. Heerlijk gegeten en dan ga ik weer op weg. In het begin zijn het redelijk te fietsen wegen, daarna kies ik een lokale weg dit wordt algauw gravel daarna een karrenspoor en ten slotte eindigt de weg in een graanveld. Daar sta je dan. Omkeren, 3 km terug en weer verder gaan. Een stuk langs een kanaal, wat ook niet meer is dan een karrenspoor een stuk afgegraven grond, Na nog een tijdje modderen komt er eindelijk weer asfalt. Daarna een rode, gele of oranje weg op de kaart. Die volg ik. Slechte wegen met geen of bijna geen ruimte voor fietsers. Automobilisten welke met volle vaart langs me hen rijden. Een paar keer verdwijn ik in de berm als ik in mijn spiegel zie dat een vrachtwagen geen aanstalten maakt om vaart te minderen. Dit gebeurt diverse malen. Ik word steeds zenuwachtiger. Ook luxe auto’s geven bijna geen ruimte. Dit is geen fietsen. Nog even, en ze kunnen me hier opvegen. De mensen, als ik deze al tegen kom, spreken geen Engels of Duits zodat ze mij de weg niet goed kunnen uitleggen wel kan men mij als ik een plaatsnaam laat zien de weg wijzen. Altijd over wegen met auto’s. Er bestaan ook geen alternatieven. Op de kaart aangegeven lokale wegen bestaan niet. Of zijn slecht. Of stoppen zo maar in een maïsveld. Nu weet Anneke wel dat karrensporen voor mij geen probleem zijn. Maar als je een paar keer na 2 of 3 km terug moet!!! Toch ook nog een plezierig detail mijn fruit hoef ik niet te kopen. Langs de weg staan kersenbomen, moerbijen, kleine en grote pruimen en abrikozen. Bij handen vol en iedereen mag er van plukken. Regelmatig heb ik paarse handen, en die abrikozen zijn lekker!!!!
Uiteindelijk kom ik bij Sered. Helaas is de camping veranderd in een zomerhuisjes park en mag ik geen tent plaatsen. Door deze situaties raak ik wat in mineur. Men wijst mij de brug over waar mogelijk wel een camping is. Ook deze is opgeheven maar ik mag mijn tent wel opzetten voor 10 euro. (Ik denk "hier kennen ze de prijzen ook al") Loop maar even mee..... Gebouw in, trap omhoog en deur word geopend. Een kleine kamer met 2 bedden.. Ja daar mag ik slapen voor 10 euro. Dus tent opzetten was niet goed begrepen. Maar na vandaag 116 km onder de wielen te hebben ben ik blij met een bed. Na wat heen en weer gedoe werd er voor mij een pizza besteld. Dus ook mijn avondmaal is weer voor elkaar, 6 euro is niet veel, inclusief bezorgen. Wat dit voor gebouw is begrijp ik niet goed. Er slapen gezinnen, jonge mensen, een paar vaste bewoners. Een soort herberg lijkt mij. Ook deze ervaringen zijn bijzonder. Toch ook deze dag een rijke ervaring. Ik heb de kaarten bekeken en zie wat wegen betreft weinig verbetering. Hoe het verderop is kan ik niet goed bekijken. Er komt een bergrug aan, die zie de bergen in de verte al liggen, en met deze wegen is dat helmaal gevaarlijk. Wat doe ik, trein ik een stuk? Ik weet het niet goed, maar deze verkeerssituatie zitten mij niet lekker. Gisteren viel het nog mee, maar waren er toch ook vervelende situaties. In overleg met Anneke heb ik besloten om met de trein naar Praag te gaan. En de Praag route terug te fietsen naar huis. Ik doe het met pijn in mijn hart. Maar ik wil ook graag heel tuis komen. Ook de tijd begint te dringen en moet ik toch tussen Praag en Huis toch een stuk de trein nemen. Nu kan ik dat als alles goed gaat helemaal fietsen
Inmiddels is het wat later geworden en ik hoop dat ik goed zal slapen in deze locatie. Tot morgen. Zeg kees hoe is het aan het Ballatonmeer, goede vakantie? Het weer is in ieder geval goed. En Wubbe ik geniet zeker, maar soms moet je even nadenken. En alle anderen ik geniet van de reacties.

  • 05 Juli 2013 - 07:41

    Wubbe:

    Zo wordt je fietstocht een echt fietsavontuur. Vergeet niet om te genieten.

  • 05 Juli 2013 - 22:54

    Jan En Gonny :

    Hoi Chris,

    Leuk om al je fietsavonturen te lezen. Wij hebben jaren terug op een camping in Eszt der

  • 05 Juli 2013 - 22:59

    Jan En Gonny:

    Je ziet het nog niet handig in het plaatsen, te vlug. We hebben dus op een camping in Esztergom gestaan en keken uit op de kathedraal. Bewondering voor hoe je het doet met overstromingen, pech met je fiets en zoals nu in Slowakije levensgevaarlijke wegen. Je hebt groot gelijk om een stuk met de trein te gaan. Gezond en wel op je 65e verjaardag weer thuis is toch heel wat waard. We wensen je nog mooie dagen en sterkte met het vervolg van je tocht. Hartelijke groeten, Jan en Gonny

  • 05 Juli 2013 - 23:18

    Andor:

    Wat gaat het snel, Chris! Je fietst sneller dan wij kunnen lezen. Verstandig om een stuk met de trein te gaan, zeker onder de omstandigheden die je beschrijft (en bespaart ons wat sponsoring...). Op naar de Karelsbrug en de laatste hoofdstad. Hou vol, ook met de blog, want wij genieten van de mooie ervaringen (goed of slecht, mooi zijn ze altijd volgens mij, al komt dat besef soms pas later). Veel liefs van Inge, kleine Saar (ze vraagt vaak wanneer opa nou terugkomt...) en mij.

  • 05 Juli 2013 - 23:56

    Wubbe:

    Chris ik herken het, je wilt fietsen maar soms moet je je verstand volgen i.p.v. Je hart. Een goeie keus Chris, geniet van Praag en fiets lekker terug..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 107417

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: