Een dag treinen. - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Een dag treinen. - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Een dag treinen.

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

06 Juli 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Ik was om 6 uur op omdat ik vroeg op het station wil zijn. De baas van dit spul is het zwembad al aan het vullen. Hij wilde zwemmen, gebaarde hij. Er is een oud zwembad bij met afschilderende blauwe bodem. Het is inderdaad een oude camping. De velden ziet men nog de toilet gebouwen zijn dicht gespijkerd. Er is nog een oud tennisveld waar men gisteravond ook nog op speelde. Men was nog laat actief gisteravond, of eigenlijk vanmorgen. Om 2 uur moest ik even naar toilet en waren er nog diverse mensen tv aan het kijken en aan het praten te horen was de stem niet erg vast meer. Een halve liter glas getapt bier kost maar 90 eurocent, ik heb er gisteravond 2 genomen. Vanmorgen hebben ze mij geholpen om mijn fiets en bagage naar beneden te brengen want ik had mijn fiets op mijn kamer staan. De mensen hier kennen vaak maar een paar woordjes Engels of Duits. Ik ben nu ook van de geijkte wegen af.
Om 7.30 uur fiets ik weg naar het station. De dame achter het loket kent allen Slowaaks. Een man helpt mij en zo kom ik aan een kaartje naar Bratislava, en daar een kaartje kopen voor Praag. Trein vertrekt om 8.35 uur en overstappen om 8.45 uur in Galanta. Welk perron, dat zie je vanzelf. De instap ligt een meter hoger dan het perron. Met een paar treden klim je dan omhoog. De man helpt mij de fiets in de trein te hijsen. Ik blokkeer alles samen met een mevrouw met wandelwagen. Na een rit van 10 minuten overstappen in een trein met fietswagon. Ook weer hijsen maar nu helpt de conducteur en een wat tenger vrouwtje dat een gesprek met mij was aangegaan over het fietsen. Fietsen doet zij namelijk ook. Verder in de trein weinig aanspraak. Om 10 uur in Bratislava daar geboekt op een Euro trein naar Praag. 12.13 uur kon geen fiets meer mee, ik wel. Dus naar niet. Om 14.13 uur konden wij allebei mee. Kosten 35 euro. In de trein niet zo veel aanspraak. De een zit te lezen een ander te puzzelen of te dommelen. Ik kijk veel uit het raam vooral als het een glooiend landschap is. Het weer word onderweg regenachtig met onweersbuien 18.30 uur in Praag en daar is het droog. Dan weer zeulen met de fiets trap op trap af. Dan een roltrap daar ga ik met de fiets echt niet af, alternatief zoeken. Hé, daar rijden taxi’s, waar die kunnen rollen kan ik ook rollen. Dan ben ik ineens in de stad. Zoek de Moldouw. En sta ineens op het Wenserlasplein. Met de heerlijke drukte van deze stad. Het is direct weer vertrouwd en gezellig. Dit heb ik in de andere 3 steden niet gehad. Anneke en ik hebben al eens een stedentrip gemaakt naar Praag. Realiseer mij ineens dat het hier ook geen euro’s zijn maar kronen. Totaal geen idee van de wisselwaarde pin ik maar wat. Het eerste bedrag is te veel voor mijn tegoed, dus een lager bedrag, dat lukt. Ik heb namelijk een aparte bankrekening voor deze reizen waar nooit zo veel op staat. Wekelijks wordt er een bepaald bedrag overgeboekt. Anneke had mij een link gemaild met campings in Praag. Ik op zoek, maar met mijn geweldig richting gevoel ga ik weer eens de verkeerde kant op. Als ik er achter kom ben ik al weer een paar km verder. Terug dus, ik moet op een eiland zijn, ben ik aan de verkeerde kant van de Moldauw. Nog een heel eind fietsen en dan om 9 uur in de avond ben ik op de camping en kan de tent op zetten en nog natuurlijk nog mijn potje koken. Ik ben nog even aan het zoeken naar een plaatsje. Naast een echtpaar uit Berlijn dat op weg is van Verona naar Berlijn. Hij poetst de fietsen, zij zit te lezen. Als mijn tent staat zie ik dat hij wat dicht bij een caravan staat.
Het weer in Bratislava was het 32 gr C en scheen de zon onderweg in de trein betrok de lucht en er kwamen wat regenbuien. De voorgaande dagen heb ik steeds zon en ± 34 gr gehad. In Praag is het 24 gr C bewolkt maar droog. Tot morgen.

  • 06 Juli 2013 - 11:17

    Kees En Ad De Kroon:

    Beste Chris,

    Bijna in Praag! Een hele prestatie weer.
    Maar je weet waar je het voor doet.
    De KESA doet enorm haar best en ook lezen we artikelen in de krant over de voortgang van jouw reis.
    Wij reizen met je mee via je website.
    Hopelijk is bij jou het weer ook zo mooi als nu bij ons. We hebben eindelijk zomer en genieten er volop van.
    Wij wensen je nog veel mooie en inspirerende dagen tot je terugkeer in Nederland.
    Wij denken aan je.

    Hartelijke groet van Kees en Ad.

  • 06 Juli 2013 - 13:46

    Wubbe:

    Chris,

    Reizen met de trein en dan een fiets met bepakking mee is niet heel ontspannen reizen. Zeker niet met de overstap erbij. De treinen die ik al een keer gehad heb waren verre van ideaal. Het is noodzakelijk kwaad, het liefst zit ik toch op de fiets. Gelukkig ben je aangekomen in Praag, een stad waar ik nog niet geweest ben maar wel op mijn bucketlist staat.

    Veel plezier in Praag, en voor straks alvast een mooie start op de Praagroute.

  • 06 Juli 2013 - 21:34

    Chris Huisman:

    Dank je Kees en Ad.
    Maar het grootste deel naar Praag met de trein.
    En Wubbe inderdaat,maar als het achter je ligt berust je er in en vind het zelf ook wel verstandig.

  • 06 Juli 2013 - 22:47

    Betty/Laurens Schouwenaar:

    Beste Chris,
    Het is al laat en je ligt al op één oor. Verstandig om niet op die drukke wegen te gaan fietsen, dan de reis maar aanpassen.
    Ik moet vaak vreselijk lachen om jouw observaties van dingen die je onderweg tegen komt en lekker onderkoeld zo nu en dan. Maar genieten doe je, dat merken we wel.
    Ook mooi dat Anneke op afstand de koers voor jou bepaalt en dat je niet te vaak omrijdt vanwege je richtingsgevoel.
    We denken aan je en zoals gezegd, genieten doen we van je reisverslagen. Het schiet nu op he? Nog een week of 3?
    Een warme groet, Laurens en Betty

  • 07 Juli 2013 - 08:24

    Chris Huisman:

    Dag Betty en Laurens.
    Het is nog twee en een halve week. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 107506

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: