Pest en Buda vormen samen Budapest. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Pest en Buda vormen samen Budapest. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Pest en Buda vormen samen Budapest.

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

02 Juli 2013 | Hongarije, Boedapest

Vanmorgen even een wasje gedaan. Het lijkt goed weer te worden, om 10 uur is het al 24 gr. En onbewolkte lucht. Trouwens gisteren was het ook best goed weer, een enkel wolkje maar toch 28 gr C. Ik kom aan de praat met een man van 80 jaar die even verder op staat. Hongaar maar na de opstand in 1956 gevlucht naar Duitsland en daar een bestaan opgebouwd in de autobranche niet als ondernemer. Volgens mij als vertegenwoordiger. Want hij kan praten als brugman. Ook over de reden dat hij weggegaan is en dan zie ik zijn lippen trillen. Hij geeft mij wat adviezen hoe te rijden. En ga met de U baan, met de fiets is het niks. Hij krijgt wel een beetje gelijk. Het is niet zo erg als Bratislava of zo als deze man zegt Presburg. Het lijkt of alle auto’s die de stad rijk is ook op de weg zijn. En die hebben een behoorlijk gangetje. Ze stoppen wel als je oversteekt. Er zijn fiets stroken maar die houden ook zo weer op. De mede fietsers lijken in snelheid te wedijveren met de auto’s. Dus daar moet je ook op letten. Bellen hebben ze niet ze fluiten of schreeuwen als ze passeren willen. Het is een echte autosoep deze stad. En zo kan de lucht ook zijn. Er zijn bijna geen autovrije gebieden. Bratislava heeft een autovrije binnenstad. Ik ga eerst naar de Romeinse opgraving en museum. Hier was de burgerstad AQUINCUM. De oudst bekende nederzetting van de Kelten was Ak-Luk. Wat betekend veel water wat duit op de warme bronnen die nog steeds lopen. In de bloot gelegde fundamenten zie je duidelijk hoe de hete lucht vloerverwarming werkte en ook de restanten van een kachel die de hete lucht produceerde. Nog enkele mooie mozaïek vloeren zijn ook te zien. Ik wil nu verder nog even door Buda, daar is veel klimwerk. Dan over de zogenaamde kettingbrug naar Pest. Wat een verschil. Is Buda een beetje stoffig. Dan is Pest een heel bruisend stadsdeel. Met het parlement gebouw waar men de omgeving aan het renoveren is. Dus met een grote boog erom heen. Men mag er niet dicht bij komen, Ik zwerf wat door de stad, dan op de weg en overal waar je fietsen kunt. Een gemakkelijke stad om te fietsen is het niet. Ik bekijk de Kathedraal nog en fotografeer veel. Dan nog mijn trofeeën zien te bemachtigen, dat zijn een sleutelhanger voor de fiets en een pin voor mijn hoed. Als ik die binnen heb ga ik via het auto vrije Margreten eiland waar het wel druk van mensen is. En wel elektrische autootjes rijden. Een prachtige fontein voert een heel programma uit. De Romeinen hadden hier een toren waarvan de reünie nog staat. Toch een stad waar veel te zien is. Ik kook mijn potje, eens weer aardappelen met een prutje. Welterusten morgen ga ik weer trappen, nu naar het Noord Westen. Praag.

  • 02 Juli 2013 - 22:42

    Hans:

    Hoe gaat ie ??doet de fiets het weer goed ?

    Groet'n uut Sibculo

  • 03 Juli 2013 - 14:46

    Ditta:

    Hallo Chris,
    Op dezelfde dag dat jij vertrok vanaf de v.d. Hamlaan, vertrokken wij ook, maar dan voor een vakantie in Nederland. Inmiddels zijn we weer thuis.
    Ik heb elke dag jouw belevenissen via de Ipad gelezen en André op de hoogte gebracht van jouw wel en wee. Groot respect hebben we voor jouw onderneming waar je nu ongeveer ruim de helft van achter de rug hebt.
    Al die wateroverlast, je fietsproblemen en soms de lichamelijke ongemakken, wat sla jij je daar goed doorheen. Je zal maar zo'n buurman hebben!!!!
    Wij hebben in Nederland gefietst o.a. in het rivierengebied van de Rijn en de Waal. De rivieren stonden ver buiten hun oever en een camping aan de Waal stond blank.
    Lastig als de fietspaden overstroomd zijn, zeker voor jou als je de route zo goed hebt uitgestippeld.
    Maar ondanks alle extra moeite geniet je van de tocht door Europa en zoek je contact met andere avonturiers en bekijk je ook nog eens de bezienswaardigheden in de steden.
    En dan je tentje opzetten, je potje koken en je verhalen aan ons doorvertellen.
    We lazen over de tocht in de Flevopost. Hopelijk dat vele mensen een bedrag overmaken voor het huis van Jean. Hoe is de stand?
    Onze tuin is wel aan een grote beurt toe na vier weken van zomergroei. Maar de bessen zijn nog niet rood en Marco van Dalen heeft vandaag pas zijn bord aan de weg gezet voor de kersenverkoop. Ik heb de eerste frambozen geplukt van de stekjes die je me 2 jaar geleden hebt gegeven. Lekker.
    André en ik wensen je een voorspoedige terugreis en hopen van harte dat je gezond en wel op de geplande tijd de v.d. Hamlaan weer oprijdt. Dat zal een feest zijn!!!

    Hartelijke groeten van je buurtjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 107430

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: