Budapest en een Turks bad. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Budapest en een Turks bad. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Budapest en een Turks bad.

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

01 Juli 2013 | Hongarije, Boedapest

Vanmorgen bij het opstaan, zitten de andere buren al te ontbijten. Ik ga mijn dingen doen en even wat voor mijn ontbijt halen. Als ik terug kom zijn de Finnen al vertrokken. Ik kom aan de praat met de andere buren over de wat op leeftijd zijnde Landrover die naast hun tent staat. Ze zijn met hun 2 tiener kinderen op weg gegaan in een oude camper. Voor een vakantie in het Oosten. Eerst Budapest, waar hij geboren is en tot zijn 15 de gewoond heeft en toen naar Nederland is verhuisd. Daarna naar Bulgarije en Roemenie, Turkije, Tertjikistan en nog enkele Stannen om ten slotte in Troje te belanden. Ze waren net op weg met deze camper toen de motor zich op blies. Conclusie garage, er moet een nieuwe motor in. De Landrover die hij aan het restaureren was, in orde gemaakt een tent en de verdere benodigdheden erin en nog de zelfde dag op weg. Een heel verhaal maar hij moest het toch even kwijt. Hij kent Budapest heel goed, dus mijn vraag of hij buiten de bekende punten van intrest dingen weet die ik eigenlijk niet moet missen maar die niet echt toeristisch zijn. Een paar dingen zegt hij, en dat is eerst het Turkse bad dicht bij de citadel. Dat is opgezet tijdens de Turkse bezetting in de 16de eeuw. Rond 1576 of zo iets. Daar komen wel toeristen maar niet veel, wel de mannen uit Budapest van alle leeftijden en standen. En Hekk gaan eten aan de boulevard dat is hier vlak bij, daar serveren ze in hoofdzaak Hekk met brood en zuur. Hekk is een gefrituurde zoetwatervis op de graat en is niet duur. En wat je zeker moet doen en dat is wel toeristisch maar zeer de moeite van de klim waard. Naar boven gaan naar de citadel dan heb je een prachtig overzicht over de stad. Het is toch wel een mooi gezicht dat wegrijden van zo een oude Landrover. Ik meen hem wat te horen stotteren maar later loopt hij als een zonnetje. Ook een avontuur. Mijn ontbijt maak ik af. Rommel wat met internet en ga tegen 12 uur op de fiets richting binnenstad. Zo veel mogelijk langs de Donau want dan kom je er van zelf. Het is 8 km van de camping. Mijn eerste gang is naar de Romeinse opgravingen en museum, dat raadde de buurman ook aan. Omdat hier een belangrijke Romeinse stad geweest is. Maar maandag gesloten. Dinsdag om 10 uur open. Dan door naar het centrum. En ineens waar de begroeiing wijkt, ligt daar de stad voor mij. Ik rij eerst eens aan de kant van Buda langs de Donau en later een straat de stad in. Het is goed te rijden met de fiets. Bij de Spar haal ik wat voor de lunch en eet dat op in een parkje. Mijn plan is om daarna het Turkse bad op te zoeken. Die vind ik en de ingang zou in een gevel zijn die er heel verwaarloost uitziet. De ingang nu is mooi en nieuw. Het kost 3300 florins. Je krijgt een schortje mee dat je voor moet doen en verder niet. En een soort horloge dat je toegang is en ook je kleedhokje sluit hiermee af met daarin je spullen. Zo ga je binnen in een ronde zaal met in het midden een koepel gedragen door 8 zuilen. Met daarbinnen een 8 hoekig groot bad. Het is alleen toegankelijk voor mannen. Ook zijn er in de hoeken nog 4 baden met verschillende tempratuur. Eerst 40 gr C dan 33 gr C dan 30 gr C dan 20 gr C het grote bad is ook 30 gr C. In deze volgorde. Het is terminaal zwavelhoudend water. Er wordt gekwebbeld, geconverseerd, gedroomd en geluierd in het water. Met je schortje om anderen hebben hem in de hand en nog anderen hebben een zwembroek eronder. Ik waan mij in een Romeins badhuis met ruwe muren en in de koepel gekleurde tegels waar het licht door valt. De bogen geven een Turkse tint. Veel oude en oudere mannen, vooral Hongaren. Enkele toeristen. Ik praat met een jonge man uit Boedapest en die zegt dat ik ook dat zwavel water dat uit pijp loopt moet drinken. Dat is gezond, hij doet het ook. Dan een stoombad in van 70gr C het is nog heet aan je longen een paar minuten, langer hou ik het niet vol, direct een emmer koud water over mij heen. Dan weer in het grote bad. Er is ook een sauna 50, 55, 75 gr C. Opbouwen en weer afbouwen een emmer koud water over je heen is dan lekker maar dat weten de sauna bezoekers wel. Ik mocht niet fotograferen met de foto’s die ik laat zien kan de verbeelding gaan werken. Ik vond het een belevenis. Ik zit vlak bij de citadel. Ik loop met de fiets over het wandelpad naar boven, is te steil om te fietsen. Inderdaad een pracht uitzicht daarboven over de stad. In het licht van de 6 uur zon, de zon gaat hier om 8 uur onder en om 9 uur is het donker. Dan op de fiets naar de boulevard en die is vlak bij de camping. Om 10 over 8 ben ik daar en bij een soort strandtent bestel ik Hekk met brood en zuur. En een biertje. En inderdaad niet duur. Ik heb een onverwachte kant van Budapest gezien. Morgen de Romeinen en Pest, vandaag was ik in Buda.

  • 01 Juli 2013 - 23:25

    Hans En Gerda,:

    Dag Chris,
    Gefeliciteerd met het bereiken van de derde stad van je doelen, dat wat de afstand betreft van deze fietstocht het verst is, Budapest. Dat is dus op de fiets 2154 km gedurende 28 dagen die je nu onderweg bent, dat is een gemiddelde van 77 km per dag, een beste prestatie. Met wat pech met je fiets is het je toch maar mooi gelukt dat je nu zover bent. Geniet maar een paar dagen van de bezienswaardigheden die Budapest je te bieden heeft. Nu je een Turks badhuis hebt bezocht en hiervan gebruik hebt gemaakt zul je wel weer lekker opgefrist zijn. Een kaart om de weg naar Praag te kunnen vinden zullen ze daar ook wel hebben. Chris wij wensen je heel veel goeds en vertrouwen in het vervolg van je fietstocht richting Praag. Groetjes van ons en ook van Pa.

  • 02 Juli 2013 - 00:00

    Chris Huisman:

    Dank je Hans en Gerda en pa, ik heb vanavond pa gebeld.
    Groetjes.

  • 02 Juli 2013 - 18:53

    Wubbe:

    Het lijkt mij wel heet zo'n turks bad, was dit geen badhuis waar ze je alle kanten op buigen, zodat al je botten en spieren gaan kraken. Misschien maar goed ook, anders had je misschien ook geen spiegeltje meer nodig maar kijkt je continue achterom.

    Hou je taai Chris en nog veel plezier onderweg.

  • 02 Juli 2013 - 21:55

    Heidi En Denes:

    Er klopt in je verhaal 1 ding niet...motor loopt prima hoor en niet onregelmatig ;-)...!
    Blij dat badhuis en Hekk bevielen...

    Groetjes van de buren op de camping!

  • 03 Juli 2013 - 00:04

    Chris Huisman:

    Heidi en Denes.
    Sorry dan was het een onregelmatigheid in mijn oren.
    Kan bij mij ook zo gebeuren, ik zal het uit het verhaal halen.

  • 04 Juli 2013 - 14:37

    Heidi En Denes:

    Was niet nodig om het te verwijderen hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 1015
Totaal aantal bezoekers 107491

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: