Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Boedapest

Door: chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

30 Juni 2013 | Hongarije, Boedapest

Omdat het gisteravond laat is geworden kom ik traag op gang. Mensen uit Roemenië die op de camping in Wenen naast mij stonden vind ik hier ook terug. Zij fietsen van Wenen naar Budapest en met de trein naar Boekarest. Vanmorgen heb ik een kerkdienst bijgewoond in de grote kathedraal van Esztergom. De grootse kathedraal in Hongarije en op drie na van de wereld. Een indrukwekkende dienst. Met een aantal toeristen sta ik achter in de kerk, er zijn een aantal die ophouden met foto’s maken en mee gaan doen met de viering. Bij de communie loop ik ook naar voren. Een suppoost wil mij terug halen maar laat mij toch gaan. Het is goed om aan dit mee te doen. Deze stad heeft ook een Keltische oorsprong. De Romeinen bouwden hier hun Castelium SALVA MANISO. En de Franken hebben hier tijdens de volksverhuizingen gewoond. Het Nubelingenlied geeft aan dat Hunnenkoning Etzel (Antilla) hier de sprookjesburcht had waar Kriemhilde introk en 13 jaar later haar wraak ten uitvoer bracht. Deze stad en Buda hebben om de troon gestreden. Buda won. Na 23 km fietsen kom ik in Visegrad, ook weer een stad met geschiedenis en ik kan er niets aan doen maar moet er wel wat over kwijt. Tot de 4 de eeuw hadden de Romeinen hier het Castelium PONE NAVATA. Hier is een Koninklijk paleis geweest van de dynastie van de Arpaden en Anjou. 600 bij 300 meter groot. Met muren van 3 tot 8 meter dik. Het is belegerd door de Mongolen en tot ruïne gemaakt door de Turken. In de resten is nu een mooi museum. Maar nu genoeg geschiedenis.
Vandaag ben ik door een mooi gebied gereden, Veel oude, historische plaatsen. Ik kon niet overal kijken maar duidelijk werd mij dat hier al lang en lang geleden mensen waren. En Dat dit deel van Europa erg belangrijk geweest is. Na Visegrad ben ik met de fiets en voetveer overgestoken naar het Donau eiland Szentendrei-Sziget waar buiten de toeristische zones echt typische Hongaarse dorpjes zijn. Dat dit eiland ook van het water last heeft gehad is te zien. Het water heeft hier erg hoog gestaan. Ik kan zien aan de grijze lijn op de bomen, hoe hoog, en als ik mij voorstel dat waar ik nu fiets 2 weken geleden nog water stond mij dat wel benauwd. Veel landbouw gewassen vernietigt en hopen huisraad als vuil langs de weg. Dan Budapest. Ik houw me even weer niet aan de route en moet weer flink zoeken. Ik kom langs een gezellig druk stuk oever. Veel mensen zitten hier te eten en muziek te luisteren. Later hoor ik dat dit het mondaine uitgaan gebied van Boedapest was, voor de 2 de wereldoorlog. En nu met zijn allegaartje van gelegenheden van de Budapester van nu. Waar men HEK eet. Wat de toeristen in de stad doen, doen de mensen uit Budapest hier. Ik zoek naar een camping. Die op het eiland Neb-Sziget. Welk eiland is dat. Er ontstaat een discussie midden op een brug, de een zegt dat het dat eiland is en de ander dat andere. Tenslotte zit ik goed maar is daar geen camping meer.
Laat in de avond kom ik op camping Romai in Budapest aan. Om 9 uur in de avond kook ik nog mijn pasta. Andere tentbewoners komen opgetogen uit de stad. Ze komen met rugzak via openbaarvervoer uit Finland. Hier neem ik een paar dagen rust, ook om mij voor te bereiden op de route naar Praag.
In Boedapest zal er hopelijk wel ergens kaarten te koopt zijn van de weg naar Praag.
Ik heb nu vanaf thuis naar hier 2.154 km gefietst.
Welterusten.

  • 01 Juli 2013 - 09:49

    Arina Van Varik:

    Hoi Chris...
    je bent al weer een tijd onderweg.
    ben vorige week even bij Anneke langs geweest en die vertelde je al wel wat over je fietsavontuur...
    als ik je verslagen zo lees heb je al wel heel wat beleeft....
    wij wensen je nog mooie veilige fietskilometers..!!
    groetjes Frans en Arina...

  • 01 Juli 2013 - 10:30

    Lize Besseling:

    Hallo Chris, wat ben je trouw met schrijven op je weblog. Vind ik heel knap want je hebt vast niet altijd zin. We lezen het met veel belangstelling. Een hele goede reis nog en groeten van Sjaak en Lize

  • 01 Juli 2013 - 18:54

    Winanda En De Huismannen:

    Chris,
    Wat een TOP prestatie, je hebt je verste punt bereikt, zeker niet zonder een aantal tegenslagen!!
    Wij genieten ook iedere keer weer van je verslaglegging en hopen er nog een aantal te lezen.
    Een dikke kus met een hoop power voor je reis richting Praag!!
    André, Winanda, Jonathan en Christopher

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 2902
Totaal aantal bezoekers 107419

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: