Een dag Wenen bekijken, zonder regen. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Een dag Wenen bekijken, zonder regen. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Een dag Wenen bekijken, zonder regen.

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

25 Juni 2013 | Oostenrijk, Wenen

Inderdaad geen regen vandaag, op een paar druppels na. Het was vandaag 19 gr C. En gisteren 15. Vanmorgen diverse dingen gedaan die moesten en niet moesten. Zoals, even mijn tassen op de kop gezet en alles wat niet echt naar viooltjes rook even met de hand door een flink sopje gehaald. Er zijn hier 3 drogers, dus daar nog even gebruik van gemaakt. Verder nog wat praatjes gemaakt en niet gemaakt. Ach zo een rommel morgen. Tegen 11 uur ben ik gaan lopen naar de U baan om Wenen te bekijken. Ik loop een minuut of 5, dan bedenk ik, dat ik mij er altijd op beroem dat ik door een stad fiets. En nu kom ik in Wenen ga ik met de Metro. Echt niet!! Dus terug lopen. Met de fiets over de nieuwe Donau en de Donau over de Praterbrug. Door een groot park naar de Prater, het vermaakcentrum van Wenen. Het is een grote vaste kermis dat het hele jaar open is. Geen intree, maar betalen voor elke attractie. Na een kop koffie wilde ik toch echt in het oude Praterrad met de houten gondels. Een pracht gezicht. Je ziet dan ook een beetje de situering van de gebouwen in de stad. We zitten met 8 mensen in de gondel, wat jonge lui en een echtpaar waarvan de man erg knorrig is omdat alles volgens hem veel te traag gaat. In andere gondels staan, met witte tafelkleden gedekte tafels met luxestoelen en schilderijtjes aan de want. Ik fietste daarna in de richting van de Stefanskathedraal. Ik verwonder mij telkens weer hoeveel pracht en praal in zo een kerk geïnvesteerd is. Ook hier wat foto’s gemaakt net als gisteren in de Jozepfkerk. Dan fiets ik kris kras door de stad eigenlijk zo maar wat. Sta ik ineens voor de imposante poort van de hofburg. Waar de beroemde Spaanse rijschool zetelt. Er voor zijn resten opgegraven van de Romeinse legioenstad VINDOBONA. In de poort is ook het Zizzi museum met de Zizzi vertrekken. Gaat net dicht, niet dat ik er binnen zou gaan. Het standbeeld van Frans Jozef op paard. De vele beelden en ook met bladgoud beleggen. Dan de Opera. De St. Migaelskerk. Het stadhuis. Museum gebouwen alles, mooi? Of pompeus? Wenen is een stad met grandeur. Ja. Ik moet een souvenirwinkel vinden om een pin en een sleutel hanger te kunnen kopen anders zijn de winkels dicht. Die koop ik namelijk in elke hoofdstad waar ik kom. Dan weer door de Prater waar het om 8 uur avonds nog best druk is. Ik vind ook nog het Hoderdwaserhuis die deze Oostenrijkse kunstenaar en architect hier heeft gebouwd, het museum is dicht. Ik doe net op het nippertje nog wat inkopen bij de Spar. En kook mijn potje om 9 uur. Kom nog in gesprek met een stel Hongaren, die vanaf de bron van de Donau naar Boedapest fietsen. Dan werk ik nog wat dingen bij en ga naar bed. Al met al een mooie en enerverende dag Wenen waarop ik toch nog 34 km heb gefietst weliswaar zonder bagage en dat scheelt. Morgen Bratislava.