Een dag Wenen bekijken, zonder regen. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Een dag Wenen bekijken, zonder regen. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Een dag Wenen bekijken, zonder regen.

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

25 Juni 2013 | Oostenrijk, Wenen

Inderdaad geen regen vandaag, op een paar druppels na. Het was vandaag 19 gr C. En gisteren 15. Vanmorgen diverse dingen gedaan die moesten en niet moesten. Zoals, even mijn tassen op de kop gezet en alles wat niet echt naar viooltjes rook even met de hand door een flink sopje gehaald. Er zijn hier 3 drogers, dus daar nog even gebruik van gemaakt. Verder nog wat praatjes gemaakt en niet gemaakt. Ach zo een rommel morgen. Tegen 11 uur ben ik gaan lopen naar de U baan om Wenen te bekijken. Ik loop een minuut of 5, dan bedenk ik, dat ik mij er altijd op beroem dat ik door een stad fiets. En nu kom ik in Wenen ga ik met de Metro. Echt niet!! Dus terug lopen. Met de fiets over de nieuwe Donau en de Donau over de Praterbrug. Door een groot park naar de Prater, het vermaakcentrum van Wenen. Het is een grote vaste kermis dat het hele jaar open is. Geen intree, maar betalen voor elke attractie. Na een kop koffie wilde ik toch echt in het oude Praterrad met de houten gondels. Een pracht gezicht. Je ziet dan ook een beetje de situering van de gebouwen in de stad. We zitten met 8 mensen in de gondel, wat jonge lui en een echtpaar waarvan de man erg knorrig is omdat alles volgens hem veel te traag gaat. In andere gondels staan, met witte tafelkleden gedekte tafels met luxestoelen en schilderijtjes aan de want. Ik fietste daarna in de richting van de Stefanskathedraal. Ik verwonder mij telkens weer hoeveel pracht en praal in zo een kerk geïnvesteerd is. Ook hier wat foto’s gemaakt net als gisteren in de Jozepfkerk. Dan fiets ik kris kras door de stad eigenlijk zo maar wat. Sta ik ineens voor de imposante poort van de hofburg. Waar de beroemde Spaanse rijschool zetelt. Er voor zijn resten opgegraven van de Romeinse legioenstad VINDOBONA. In de poort is ook het Zizzi museum met de Zizzi vertrekken. Gaat net dicht, niet dat ik er binnen zou gaan. Het standbeeld van Frans Jozef op paard. De vele beelden en ook met bladgoud beleggen. Dan de Opera. De St. Migaelskerk. Het stadhuis. Museum gebouwen alles, mooi? Of pompeus? Wenen is een stad met grandeur. Ja. Ik moet een souvenirwinkel vinden om een pin en een sleutel hanger te kunnen kopen anders zijn de winkels dicht. Die koop ik namelijk in elke hoofdstad waar ik kom. Dan weer door de Prater waar het om 8 uur avonds nog best druk is. Ik vind ook nog het Hoderdwaserhuis die deze Oostenrijkse kunstenaar en architect hier heeft gebouwd, het museum is dicht. Ik doe net op het nippertje nog wat inkopen bij de Spar. En kook mijn potje om 9 uur. Kom nog in gesprek met een stel Hongaren, die vanaf de bron van de Donau naar Boedapest fietsen. Dan werk ik nog wat dingen bij en ga naar bed. Al met al een mooie en enerverende dag Wenen waarop ik toch nog 34 km heb gefietst weliswaar zonder bagage en dat scheelt. Morgen Bratislava.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 107426

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: