Straubing - Reisverslag uit Straubing, Duitsland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Straubing - Reisverslag uit Straubing, Duitsland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Straubing

Door: Chris.

Blijf op de hoogte en volg Chris

18 Juni 2013 | Duitsland, Straubing

Het is een mooie en warme dag vandaag ongeveer 34 gr. C.
Vanmorgen eens wat langer gelegen en op mijn gemak de ochtend begonnen. De mensen uit Harderwijk zijn al weg als ik om 8 uur opsta. Die zal ik wel niet terug zien op deze reis. Met het opruimen vind ik een hamer onder een bank, misschien van hun. Ik neem deze mee als ik hem terug kan geven doe ik dat en anders heb ik er gemak van. De Duitsers breken ook op en vertrekken. Ik heb nog een praatje met een andere fietser uit Zwitserland die heeft om 11 uur een afspraak in Regensburg en laat zijn tent staan. Om 10 uur breek ik op. Laat, en ik kom slecht op gang. Ik maak een rondwandeling door Regensburg. Natuurlijk even de St. Jacobuskerk in, waar het mooie timpaan beschermt is door een voorpostaal dat apart is voorgebouwd. En natuurlijk het beeld van Jacobus de meerdere in de kerk is een fotootje waard. Ik blijf ook op deze tocht Jacobus tegen komen, in een beeld of een teken of een naam. En ja de St. Petersdom is wel een gotiek hoogtepunt. Komt uit de 13/14 eeuw. De kerk bevat een schat aan kunstwerken, vooral het westportaal, de gebrandschilderde ramen en de stenen kansel.
Deze stad is, wonder boven wonder, ongeschonden de tweede wereldoorlog door gekomen.
Zo rond de klok van 12 maar eens op de fiets gestapt om na 63 km te stoppen bij een camping voor de nacht. Ik zie de Duitsers van de camping ook telkens voor mij fietsen.
Onderweg word ik ingehaald door een echtpaar van rond de 80 jaar. Samen op de tandem. Zij zijn aan trainen voor een jaarlijkse fietstocht door Beieren, op haar rug staat de route. En zij doen dan de 170 km op 1 dag. Ik maak een foto van hun. We staan in de schaduw en drinken wat water. Even kennisgemaakt en gebabbeld. Gezellig die contractjes onderweg. Dan zie ik in de verte op de Brauberg, 100 meter hoger de enorme Walhalla tempel. Het is genoemd naar de eeuwige rustplaats van de oude Germaanse Goden. Het werd tussen 1820 en 1842 gebouwd in opdracht van koning Ludwig I van Beieren. Even dubben, maar dan lees ik touch maar de informatie borden beneden langs het fietspad. Ik stop die avond op de camping bij Straubing. Ik zoek de camping, maar kennelijk ben ik al te ver door gefietst en wordt terug geroepen. Maar ik kom niet snel genoeg geloof ik. Ik zeg sorry, dat ik aan het zoeken was. Men blijft stug, het zij zo. Ik koop een pak melk en een flesje appelsprudel. De jonge Duitsers zijn hier dus ook, hij komt vragen om wat olie, ze gaan koken. Ik zet mijn spul op. Naast mij staat ook een tent met 2 fietsen ernaast. Op de fietsen zijn allerlei eigen maaksels gemonteerd. Ik ga ook mijn potje koken. Mijn brander gaat kuren vertonen, ik hoop dat hij het volhoud. De andere buren blijken ook Duitsers te zijn. De vrouw is vriendelijk en maakt een praatje. De man is wat stuurs en stug, ik krijg er geen woord van hem.

  • 19 Juni 2013 - 15:01

    Thijs Moons:

    Heel goed van jou, Chris ! Volhouden is jou wel toevertrouwd. Heel fijn die bijzondere inkijkjes van jouw fietstocht. Veel plezier, Thijs

  • 19 Juni 2013 - 19:37

    Wubbe:

    Pfff .....175 km moet er effe niet aandenken ook niet op een tandem ( fiets met chauffeur), bovendien moet je meer doen op een dag dan alleen maar fietsen......bijvoorbeeld genieten van je ontmoetingen of van een bezoek aan je mooie kerk. Of effe afstappen voor een mooie bloem (dan bedoel ik hier niet een mooie meid mee, hoewel je daar ook best even kan stoppen). Chris, neem tijd om te genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 107415

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: