Wahlhausen aan de Werra. - Reisverslag uit Wahlhausen, Duitsland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu Wahlhausen aan de Werra. - Reisverslag uit Wahlhausen, Duitsland van Chris Huisman - WaarBenJij.nu

Wahlhausen aan de Werra.

Door: ChrisH

Blijf op de hoogte en volg Chris

15 Juli 2013 | Duitsland, Wahlhausen

Wahlhausen aan de Werra.

Vanmorgen vroeg kreeg ik echt het gevoel van het wordt een mooie dag. Er staan tegenover 2 Nederlandse mannen daar wil het praatje niet lukken. Schuin tegenover 2 Duitse vrouwen ook in een caravan. Daar heb ik wel een oppervlakkig praatje mee, komt vast door de hond die ze hebben. Naast mij een Duits gezin dan 5 dagen gaat kanoën op de Werra. De auto laten ze op deze camping staan. De tenten en alles gaan mee in 2 kanos. Moeder en dochter van 4 en pa en zoon van 6. Dit is ook een leuke manier om je vakantie in te vullen. Het is een rustige camping. Over het algemeen zijn de campings niet druk dat geeft de beheerster van de camping waar ik nu ben wel aan. Ze vindt het een slap seizoen. Ik ga eerst Creuzburg in om wat broodjes en melk voor mijn ontbijt te kopen. Het is even weer een stevige korte klim. Dan op route. Direct wordt ik aangeklampt door een jonge man, op de mooie oude brug van Creuzburg. Waar ik vandaan kom, stroom op of stroom af. Ik kom van stroom op. Daar gaat hij naar toe en wil weten hoe het met het klimmen is. Over een 200 km krijg je serieuze klimmen. Dus dan kiest hij een andere route. Er zijn veel fietser op de Werraroute en de R5 dit zijn nu 2 routes die samen lopen. Dagjes mensen die een rondje van camping of hotel fietsen. En die van kamer naar kamer fietsers, vaak een paar dagen. En de echte lange afstand fietsers, vaak op Praag maar ook weer andere routes. Een Nederlands stel wat even wat wilde weten of de volgende camping makkelijk te vinden is. Ja dus, zit aan de route. Ik fiets op met mensen uit Dusseldorf, dat wil zeggen je ziet elkaar telkens, even een woord en dan weer door. Zo gebeurt dat zo vaak. Bij de koffie in Treffurt bij een prachtig vakwerk stadhuis. Tref ik 3 Nederlandse mensen die een fietstocht naar Eisenach maken van af de camping. Daar is de beroemde Wartburg waar Luther veilig onderdak vond. Ik heb gisteren nog getwijfeld, of voor mij een klimroute en 30 km om. Ik ben door gegaan met ook wel flinke klimmen. Ik hoor weer dat men respect heeft voor de tocht die ik maak, en zeggen, dat ze een mij kunnen zien dat ik niet zo maar een tochtje maak. Zij willen niet klimmen. Dan moeten ze de zelfde route terug. Bij een restaurant waar een schip voor de kade ligt en nog andere attributen op de kade staan, ga ik even kijken, maak foto’s. Ik ben verbaasd dat hier een klein houten schip ligt. Het heeft iets weg van een kleine kogge. Ik heb hier nog niets anders dan kanos gezien. Maar dan zie ik dat hij met de kiel op de bodem ligt. En is vastgeklonken met een stalen plaat die om een paal zit waarlangs hij kan bewegen. Ik kom in gesprek met een Duitser die probeert Nederlands te praten en dat lukt hem redelijk. Hij gaat vaak naar Nederland ook om te fietsen en dan wil hij de taal redelijk spreken. Dat proberen Nederlanders ook altijd als wij uit Duitsland in Nederland zijn, dan spreken Nederlanders ook Duits tegen ons. Hij zegt, jij spreekt ook goed Duits. Ik denk dat het een soort Ruddie Carrel Duits is. Ik besluit om hier ook maar een hapje te eten, ik heb net wat voor de lunch gekocht maar dan eet ik dat vanavond wel. Nog een klooster wat erg ingetogen gerestaureerd is. En vandaag heb ik 75 km gemaakt en zit op de camping van Wahlhausen. Onderweg hoorde ik ook dat waar de Werra en de Fulda elkaar kussen de Wezer wordt geboren. En dat is bij de stad Hann-Munden waar ik morgen langs hoop te komen. En dan ga ik even langs de Wezer.

  • 16 Juli 2013 - 08:37

    Adrie Van 't Westende:

    Ha die Chris,
    Heb je enig idee hoeveel mensen je hebt gesproken? Dat moeten er heel veel zijn.... Ik dacht altijd dat ik op mijn Camino's veel mensen ontmoette, maar volgens mij ben jij de overtreffende "trap"!!!
    Ik heb de laatste paar dagen samen met Trees zo'n 50 km. per dag gefietst, zonder bagage, maar mijn kont heeft nu echt een paar dagen rust nodig, dus ga ik morgen 30 km. wandelen. Mooie route in de Kempen, in Brabant.
    Ik zie dat je al lekker opschiet in Duitsland, je hebt het over de Weser, ga je die volgen? Dat is echt de moeite waard zeg. Het Weserbergland, prachtig.
    Ik wens je in ieder geval nog hele mooie dagen en neem mijn pelgrimshoedje steeds dieper voor je af!
    met pelgrimsgroet, Adrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Ik ben een man van 65 jaar en maak zo nu en dan een fietstocht door Europa naar de hoofdsteden van de EU.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 107512

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 03 December 2013

Afrika, Guinee, Kindia.

03 Juni 2013 - 23 Juli 2013

Dronten-Wenen-Bratislava-Boedapest-Praag-Dronten.

08 Juli 2010 - 27 Juli 2010

Naar de Zeemeermin die er niet is.

01 Augustus 2009 - 09 Augustus 2009

Zamen met Anneke een rontje zuidelijk Nederland.

13 Augustus 2008 - 29 Augustus 2008

Aardappels halen in Berlijn op de fiets.

03 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Dronten-Brussel-Parijs-Dronten

07 Augustus 2004 - 25 Augustus 2004

Met Anneke naar Londen op de fiets.

09 Mei 2002 - 11 Juni 2002

Samen met Wubbe fietsen naar Rome.

03 Mei 1999 - 15 Augustus 1999

105 dagen onderweg, heen en terug Santiago.

03 Juli 1998 - 18 Juli 1998

Fietstocht langs de Loire in Frankrijk.

01 Juli 1997 - 15 Juli 1997

Mijn eerste langere fietsreis.

Landen bezocht: